::‌اکسير::‌Exir::اکسیر::

Exir Weblog :: وبلاگ اکسیر ::

Tuesday, May 28, 2002

چگونه يك وبلاگ برتر داشته باشيم؟
طي تحقيقاتي که در اين مدت بر روي بهترين وبلاگهاي فارسي موجود انجام دادم، چند نکته اساسي رو فهميدم که مي تونه به هر وبلاگنويسي کمک کنه تا وبلاگش رو به يکي از بهترين وبلاگهاي فارسي تبديل کنه. لطفا از من نپرسيد چرا خودت از اين روشها استفاده نميکني؟ چون من تنهاخور نيستم و دوست دارم سايرين هم از اطلاعات و تجربياتم اسنفاده کنن!
ممکنه يک نفر که اين نوشته رو مي خونه از بيخ و بن با وبلاگ غريبه باشه، من از اول ساختن وبلاگ شروع ميکنم تا بريم جلو.
براي ساختن يک وبلاگ فارسي بايد قدم به قدم پيش برويم:

۱- يک عدد پرشين بلاگ دات کام. (اگه با جنس ايراني حال نميکنيد، ميتونيد بلاگ اسپات دات کام مصرف کنيد.)

۲- يک عدد آي-دي در يکي از دو سايت فوق بهمراه پسورد مربوطه.
بعد از گرفتن آي-دي بايد يک اسم هم براي وبلاگتون انتخاب کنيد. اسم ميتونه يکي از سه نوع زير باشه:
الف- يک اسم معمولي و ساده و زيبا. (اين روش به هيچوجه توصيه نميشه)
ب- يک اسم دزدي از يک فيلم، کتاب، نوار يا هرچيز معروف ديگه. (اين روش در مرحله دوم اهميت قرار داره)
ج- يک اسم عجيب - غريب و اجق - وجق که تا حالا به گوش جن هم نرسيده باشه. بهتر است اين اسم از چندين و چند کلمه نامربوط تشکيل شده باشه. مثلا اين اسم خيلي به نظر من قشنگ و تودل برو و جذاب و مخاطب پسنده: «شبنامه هاي يک سگ آواره و يتيم در کوچه پسکوچه هاي سوت و کور عاشقي»!

۳- يک عدد قالب صفحه. شما ميتونيد قالب رو خودتون بسازيد يا از جايي کش بريد يا به دوستاتون بگين تا براتون بسازن يا اگه خيلي مايه دار و باکلاس هستين، به يک نفر آدم وارد در زمينه طراحي صفحه سفارش بدين و بهش پول هم بدين.

۴- اگر از بلاگر بلاگرفته استفاده ميکنين، بايد حتما در قالبتون فرم نظرخواهي هم بذارين. چون نظرخواهي در وبلاگ از نون شب هم واجبتره.

۵- يک عدد خط اينترنت مفت و مجاني (مثلا مال اداره پدرتون باشه يا در محل کارتون اينترنت داشته باشين). در صورت نبود خط مفت، ميتونيد اون رو از کسي کش برين. اگر اين کار رو هم بلد نبودين و نتونستين، متاسفانه مجبورين بريد و يک اکانت از جايي بخريد.

۶- حداقل آشنايي با نرم افزار Word براي تايپ کردن. يعني اينکه شما بايد فرق حروف فارسي و انگليسي و جاي اونها رو روي صفحه کليد بدونيد. مثلا بدونيد که براي نوشتن حرف د نبايد کليد D رو بزنيد.

۷- (مهمترين قسمت کار اينجاست:) چهار تا رفيق که قول بدن روزي چهار مرتبه (يا بيشتر) به وبلاگ شما سر بزنن و در صورت داشتن کنتور، صفحه رو هي Refresh کنن تا کنتور شماره بندازه. و هر دفعه با يک نام جديد براتون پيام بذارن. اينطوري تعداد پيامهاي موجود در وبلاگتون زياد ميشه و هرکي بياد تو، فکر ميکنه اوووو ه ه ه ه ...، اينجا چقدر بازديدکننده داره!

۸- کم اهميت ترين مساله هم اينه که شما هر چند روز يکبار يا هر چند ساعت يکبار، بريد و يک مشت اراجيف و چرت و پرت و چرنديات تو وبلاگتون بنويسين.
اگه با سليقه هستين، هر دفعه يک عکس هم بذارين توش. فرق نميکنه عکس بريتني اسپيرز و امينم باشه يا عکس خرس و خوک و گل و بلبل. فقط عکس باشه.
اگر هم خواستين ميتونيد هرچند وقت يکبار هم چند تا لينک به چند تا سايت بدين. البته لينکها بايد مربوط به دوستاتون باشه تا براي اونها هم تبليغ بشه. مبادا چهار تا سايت خوب و به دردبخور معرفي کنين!
البته بعضيها ميگن براي وبلاگ داشتن بايد حرفي براي گفتن و استعدادي براي نوشتن داشته باشين که کاملا اين حرف غلطه و من اصلا بهش اعتقاد ندارم. مگه ميخواين کتاب و مجله چاپ کنين که بايد اين چيزا رو داشته باشين؟ نخير، فقط و فقط بايد رو داشته باشين و هرچي به دهنتون ميرسه بگين، کي به کيه؟
ميتونين حرفهاي پورنو بزنين، سياسي بازي در بيارين، به زمين و زمان فحش بدين، فيلم نقد کنين (از نوع آبگوشتي)، شعر بگين (از نوع آبکي)، متن ادبي بنويسين (از نوع مزخرف) و ....

۹- نکته مهمي که بايد براي داشتن وبلاگ بهش توجه کنين، داشتن يک لوگوي جينگيل-مينگيل هست. يعني يک لوگوي ناز که دل همه رو ببره. بايد اونو تو وبلاگتون بذارين و کدش رو هم بنويسين تا همه عشاق و سينه چاکانتون بتونن لوگوتون رو توي وبلاگشون بذارن. شما هم حتما بايد لوگوي دوستان و آشناهاتون رو هم تو وبلاگتون بذارين. چون هر بده يک بستون هم داره!
همچنين شما ميتونين به چند تا سايت جالب و ديدني هم لينک بدين. البته فقط از نظر خودتون جالب باشه و هيچ اهميتي به نظر ديگران نبايد بدين.
خوب... حالا شما يک وبلاگ جذاب و پربيننده دارين. امسال که گذشت، به اميد برنده شدنتون در مسابقه بهترين وبلاگهاي فارسي سال آينده.

تذکر: به جون خودم و خودتون، از نوشتن اين مطلب هيچ قصد توهين به شخص يا وبلاگي نداشتم. فقط قصدم خير بود و ميخواستم دوستان رو براي ساختن يک وبلاگ عالي راهنمايي کنم و تجربيات سودمند خودم رو در اختيارشون قرار بدم!!!

 

لینکستان .::. .::. Admin .::. 7:57 PM